donderdag 26 januari 2006

Leuke dag op school!






















Gemaakt op de crea-middag... het papa mannetje...

Vandaag hebben we op school veel leuke dingen gedaan. Vanmorgen om 10 uur zei de juf dat we kaas gingen maken vandaag. Iedereen moest wat doen. Als eerste heb ik met Mark 7 1/2 liter melk warm gemaakt, dat moest 29 1/2 graad worden. Toen ging de melk in een ton en daar ging karnemelk en stremsel bij. Daarna moest het een half uur staan.


Dat was allemaal voor de middag pauze. Alleen moest ik vanmiddag een kwartier eerder op school zijn omdat om kwart voor één de melk weer uit de ton gehaald moest worden.
Wat toen over bleef is door de anderen in bakjes gedaan en onder de pers gezet.

De juf heeft vanavond nog wel wat te doen, die moet iedere keer de kaasjes omkeren.
Morgen moeten de kaasje nog in een pekelbad en dan moeten ze nog rijpen, dat duurt 12 dagen en krijgt iedereen 1/3 van het kaasje mee naar huis... Die van mij is met tuinkruiden .... wel spannend hoe het zal worden hoor!

Vanmiddag hadden we weer crea middag en heb ik een houten mannetje gemaakt. Ik heb een hele grote man gemaakt, hij is wel leuk geworden hoor!

Ga Timmie in de schuur zetten want het gaat vannacht min. 7 graden vriezen dat is wel erg koud voor hem.... Doei .... tot morgen!


See the English version

3 opmerkingen:

Dak-Ind zei

i have seen how cheese was made watchign the food network on the televsion but to actually make it yourself is very very cool! i hope it turns out tasty, as well. you will have to let us know.

men-a-men*s zei

Nou dat laat ik wel weten hoor!

Yes I'll let you know!

Leon zei

Dutch cheese is good. Sometimes I like "Gouda".

Your "little man" is almost as big as you!

De nederlander kaas is goed. Soms houd ik "van Gouda".

Uw "grote man" is bijna groot zo aangezien u!