woensdag 18 januari 2006

Gechiedenis leren!











1584- 1625 Periode waarin Maurits stadhouder was.

Vanmiddag bezig geweest met mijn geschiedenis. Jaartallen uit mijn hoofd leren, nou dat valt nog niet mee. Het is heel erg lastig al die ouwe knarren van 15 nog wat tot 16 nog wat en wat ze allemaal gedaan hebben .... valt bijna niet te onthouden.


















1619 dood van Oldenbarnevelt

Johan van Oldenbarnevelt zei: Het gaat er om, te leven precies zoals het in de Bijbel staat! Oldenbarnevelt hoorde bij de "rekkelijken".














1555 Karel de V treed af en zijn zoon Phillips II volgt hem op.














1600 slag bij Nieuwpoort. Dat is nou de makkelijkste van allemaal.













1517 Luther spijkert 95 stellingen op de kerkdeur.

1625 - 1647 Periode waarin Frederik Hendrik stadhouder was
1637 Vertaling van de Bijbel
1648 Vrede van Munster

En zo nog een paar....... Ik kreeg het niet in mijn hoofd, het ging als Mam mij overhoorde steeds fout. Toen hebben we een weddenschap gedaan. Want ik wist zeker als ik het een half uur lang alleen maar zou lezen en lezen dan zou ik het echt wel weten. Mam dacht van niet want het is echt hartstikke moeilijk. Ik zei dat ik €2,= zou krijgen als ik alles wist na dat half uur. Mam zei toen dat als ik het niet zou weten ik €2,= moest betalen. Nou die weddenschap ben ik aangegaan... kan het wel!
En ja hoor ik had niet één fout alles goed en €2,= gewonnen, goed he?

Maar nou ga ik naar boven... doei ... tot morgen!


See the English version

Geen opmerkingen: