zondag 19 februari 2006

Geschiedenis van 1566 tot 1648!













V.O.C. schip de Batavia

Vanmiddag heel druk bezig geweest met het het leren van mijn geschiedenis. Dinsdag hebben we een Geschiedenis toets over de periode van 1566 tot 1648. Allemaal jaartallen uit je hoofd leren.... moeilijk!
Hier een paar van de hele lijst die ik moet leren...

1568 tot 1648 de tachtigjarige oorlog
1594 Eerste reis om Afrika
1602 De V.O.C. opgericht
1619 Johan van Oldenbarnevelt onthoofd
1648 Vrede van Munster

Verder moet ik ook nog van een paar van die ouwe kerels weten wat ze ooit gedaan hebben.
Nou dat viel niet mee... Mam gaf me steeds een geheugensteuntje mee aan het eind van de zin. Hier onder een paar voorbeelden:

Willem Barentsz - Probeerde Indië per schip via de Noordelijke IJszee te bereiken....
(zin van mam=) via de Barentsz ... tata...tata.. via de Barentsz zee ja... ja..

Piet Hein - Veroverde als kapitein in dienst van de V.O.C. een Spaans schip vol goud, zilver en edelstenen......
(zin van Mam=) Piet Hein, Piet Hein, Piet Hein zijn naam is klein, zijn daden benne groot...Hij heeft gewonnen de zilvervloot!

Johan van Oldenbarnevelt - Hij zorgde er voor dat de V.O.C opgericht werd.
(zin van Mam=) zij hebben hem ...ggggrrrr....(onthoofd)

Jan Pietersz. Coen - Was de eerste Nederlandse gouverneur in Indië.
(zin van Mam=) Dat is die (sssttt....zachtjes zeggen... ) R.... zak die je steeds vergeet!

C. de Houtman - Maakte als eerste Nederlander een zeereis om Afrika naar Indië.
(zin van Mam=) in een houten boot....ja....ja.. in een houtenboot!

We hebben wel blind gelegen van het lachen toen we die les gingen leren, Mam en ik.... Die geheugensteuntjes werken echt.. het was echt leuk leren zo!

Ppppfffhhhhh... ik denk dat ik het nu wel weet.

Vanavond weer naar het schaatsen gekeken 1000 meter vrouwen. Woooouuuw... wat was dat spannend... Marianne Timmer heeft goud! Goed he?

Ik ga in bed nog even kijken naar de medaille uitreiking van Erben Wennemars, brons van gisteren... doei ... tot morgen!


See the English version

1 opmerking:

Leon zei

hahaha - trying to remember old men in old times is difficult.

hahaha - proberen om oude mensen in oude tijden te herinneren is moeilijk.