woensdag 10 november 2010

Korte leidsedwarsstraat 1A te koop!


De Korte Leidesedwarsstraat met aan het eind het Leidseplein......



Hoek Leidsegracht Korte Leidsedwarsstraat.

Om de hoek in het kleine straatje, Korte Leidsedwarsstraat, nummer 1A het 2e witte huis van de hoek kwam ik in 1980 wonen, op de 1e verdieping aan de voorkant. Een kleine kamer met een kookplaatje en douche & toilet op de gang. Ik werkte net en moest meer dan de helft van mijn salaris neerleggen aan huur. Maar dat maakte niet uit, ik woonde per slot in het centrum van Amsterdam in een nieuwbouwwoning. Het hele pand was nieuw behalve de achtergevel, die viel onder monumentenzorg en is dan ook als enige blijven bestaan bij de sloop van het pand en is later dan ook helemaal verwerkt in het nieuwbouwpand.


Dit is het pand, Korte Leidsedwarsstraat 1A zoals het er vandaag de dag uitziet. Veel is er niet veranderd in die 30 jaar. Alleen de kleur van de buitendeur. Die was als ik het mij goed herinner toen donkergroen en nu hard blauw.
Mijn appartement was op de 1e etage de 3 ramen boven de voordeur. Hier heb ik 1 jaar gewoond en ben later naar beneden verhuisd toen er een kamer met douche en toilet beschikbaar kwam aan de achterkant van het pand.
Niet meer aan de straatzijde, dat was een stuk rustiger vooral in de weekeinden. Een ander voordeel was het binnenplaatsje, was even wat klimwerk om er te komen, maar dan had je ook wat. Je moest dan een stoel onder het raam zetten en dan klom je zo door het raam naar buiten. Zomers heerlijk in het zonnetje gezeten en menig feestje gegeven.


Dit is het binnenplaatsje aan de achterkant van het pand.

Helemaal links boven, door het blad van de boom zie je een raam met gele gordijnen, dat was het raam van mijn appartement.

Deze foto's heb ik gevonden op internet, op Funda.nl, het pand blijkt nu te koop te staan. Van buiten ziet alles er nog hetzelfde uit als 30 jaar geleden zelfs  het binnenplaatsje....

Jeetje... leuk dit weer eens terug te zien! Thanks to you Leon some very old wonderful memories came back to me, thank you for that!!

3 opmerkingen:

Anoniem zei

hhhh

Leon zei

Hoi Maude,

I'm glad my comment brought good memories.

Have you revisited the place?

One year I went back to my first real apartment in Victoria. I didn't get inside but laughed at the tiny balcony with it's ocean view (if you leaned out and almost fell off that is).

maud zei

@Leon: I walked by the house a few years ago, did not get inside unfortunately. Inside as I see on the pictures on the website is completly changed. 30 years ago there were 5 small apartments in the building, now it's one house and for sale...
Had a great time there!