vrijdag 1 oktober 2010

Gewoon naar het werk?

Maquette Westermoskee die in Amsterdam gebouwd moet worden.
Gistermiddag moest ik voor het werk een vergadering, redactieraad voor Loket Amsterdam (internet Amsterdam) bijwonen in het Stadsdeel Bos en lommer in Amsterdam. Bij het naar binnen gaan in het gebouw werd ik direct gevolgd door een 40 a 50 tal oude mannetjes met spandoeken en letterlijk potten en pannen. Niet lang na mijn binnenkomst in het pand begonnen de mannetjes met lepels op hun pannen te rammen, te fluiten, te schreeuwen en werkelijk proberen zoveel mogelijk lawaai te maken.

Al snel bleek dat dit niet de eerste keer was dat zij dit tumult veroorzaakte want de mensen achter de receptie wisten direct waar het over ging en wie zij moesten inschakelen om deze demonstrerende Turkse mannetjes te woord te staan. De demonstratie was omdat deze mannetjes vonden dat het te lang duurde voordat er nou eindelijk eens begonnen werd met de bouw van hun moskee.

Het kabaal was werkelijk oorverdovend en ik was blij niet lang na aanvang meegenomen te worden door iemand die mij en een aantal anderen bracht naar onze vergaderruimte. Mijn oren suisden nog lang na.

Hier een stukje geschiedenis ...


De plannen, het ontstaan van de Westermoskee dateren al uit 1995.


Aya Sofya de Westermoskee............



In 2006 werd de bouw van de moskee al stilgelegd.....


Vandaag last ik in de krant dat er 35 mensen opgepakt zijn tijdens de demonstratie... in het Stadsdeelkantoor Bos en Lommer in Amsterdam, was ook inderdaad wel te verwachten. Zie hier het verslag van RTVNH



Ach zo maak je nog eens wat mee op een gewone  werkdag toch?

2 opmerkingen:

Leon zei

Hoi Maud,

I can understand the need to demonstrate sometimes but not the need to continue until one is arrested. I spent too many years in security to be sympathetic.

If Dutch politicians are like Canadian ones they ran off when trouble was detected leaving lower staff and bystanders to put up with the noise.

At least it was just a noisy experience for you and others.

maud zei

@Leon: I didn't see the arrest, was at the meeting by that time. Indeed it was a very noisy experience!